Vad triggar hetsätning?

Det här är ett inlägg som jag tänkt mycket på under veckan. 

Det jag vill vara tydlig med är att jag inte är läkare eller liknande. Jag kan bara berätta min uppfattning om hur det är. Däremot hoppas jag att min berättelse kan hjälpa andra i en liknande situation.

Som jag berättade i föregående inlägg så har jag genom åren gått igenom en varierande grad av kontroll över mitt ätande. Just nu har jag en bra kontroll där jag aktivt strävar mot en normal vikt. Dock får jag fortfarande aktivt kämpa emot impulsen att äta. 
Som en del av mitt tillfrisknande har jag aktivt identifierat triggrar som kan aktivera hetsätning utan inbördes ordning:

- depression 
- stress 
- tristess
- långvarig hunger
- fet kost
- buffé
- frågan vill du ha mer?
- frågan har du ätit?
- ensamhet
- glädje
- missade mål ex mellanmål
- festliga tillfällen
- sömnbrist
- utmattning

Det går än så länge inte en dag utan att jag tänker på mat och flera ggr i veckan hamnar jag i någon situation listad ovan. Det är normalt att vi umgås kring mat och för mig handlar det massor om rutin och känslor.

Tex nuförtiden måste jag hitta andra sätt att hantera nedstämdhet än mat. Att lindra mina tankar med. Att fira med. För äter jag för mycket för lång tid då får jag extrema svängningar i mitt ätande. Rutiner och tillgänglighet är A och O för att jag ska kunna hantera impulsen när den väl slår till.

Idag tex så har jag ätit mer än jag tänkt och ville. Och det gör att jag just nu kämpar emot impulsen att fortsätta äta nu när jag redan börjat. Iom att jag gått i terapi ex KBT så vet jag att om jag härdar ut så kommer det vända. Impulsen att äta kommer minska om jag bara härdar ut. Vilket jag kommer göra idag:)

Idag är jag tillräckligt stark:)
I morgon börjar en ny dag och nya impulser. Identifiera dem och bygg långsamt upp en medvetenhet. Mycket är tyvärr att bara sätta sig på händerna och härda ut. Men ju bättre rutiner jag har med mat, vätska, motion och sömn desto lättare går det.

Kämpa på <3<3<3<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0